Nadat de beslissing genomen was om Lions club Hoorn De Doelen op te richten werd contact gezocht met de Districtcommissaris Lion Den Blaauwen verantwoordelijk voor het ledenbestand.

Hij gaf aan dat het uitzonderlijk was dat er feitelijk 9 Lions Keypersons waren in plaats van de gebruikelijke één of twee Lions. Ook merkte hij op dat één van de formele eisen was dat een Lions club zich als sponsor opwierp. Normaal is dat de Lions club waar de Keyperson lid van is sponsor wordt.

Aangezien dat een brug te ver was werden Lions clubs in zone 2a benaderd. Na een korte zoekperiode stelde Lions club Enkhuizen zich beschikbaar als sponsor. Vervolgens kon de zoektocht naar nieuwe leden beginnen.

In die periode kwam de Lions club i.o. iedere 2e en 4e maandag van de maand bijeen in Hotel De Magneet.De zoektocht om de overige elf leden te vinden heeft bijna 2 jaren geduurd.

Daarna werd tijdens een bijeenkomst in Enkhuizen, waar de leden van de sponsorclub Lions club Enkhuizen en de leden van Lions club Hoorn De Doelen i.o. aanwezig waren, officieel het Charter bij The Association of Lions Clubs in Oak Brook in Amerika aangevraagd.