02/05/2017

"Welzijn peilen dankzij speciale app op Ipad".

De Ipads die Hospice Dignitas in Hoorn recent van serviceclub Lions Hoorn De Doelen cadeau kreeg, hebben inmiddels een toepassing gekregen waar vooraf niet aan werd gedacht. De gasten van het Hospice kunnen er zelf hun electronisch patiëntendossier in bijhouden en in het Hospice is daardoor een goed beeld van hoe het met de gasten gaat. Dat laatste is in een Hospice een bijzonder punt, want doorgaans gaat het met de gezondheid van de gasten in het Hospice zo slecht dat ze niet lang meer te leven hebben. Maar de voorziening aan de Wilhelminalaan is er juist voor om dat levenseinde zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.

" Het was moeilijk om een patiëntendossier te vinden dat geschikt is voor het gebruik in een Hospice", zegt Eric Ebbelaar, teamleider van de verpleging in het Hospice.

" De meeste elektronische dossiers zijn niet toegespitst op onze doelgroepen ze zijn schrikbarend duur. Uiteindelijk kwamen we uit op een systeem dat bij het Hospice in Utrecht wordt gebruikt en dat we zelf kunnen aanpassen. Bovendien kostte het de helft van wat gebruikelijk is.

" In het dossier wordt bijgehouden hoe het lichamelijk, psychisch, sociaal en spiritueel/existentieel gaat met de gasten van het Hospice. Voor al dat laatste is in andere patiëntendossiers niet gebruikelijk.

" Het helpt ons om vragen bij deze onderwerpen te stellen", zegt Ebbelaar. "Het is een palliatieve manier van denken, een denkwijze die ons helpt om dat met onze gasten te bespreken. Er zitten ook meetinstrumenten in en dat is voor verzekeraars belangrijk

" Het elektronisch patiënten dossier is inmiddels geïnstalleerd op alle Ipads die het Hospice begin dit jaar van Lions Club Hoorn De Doelen cadeau kreeg. Tot nu toe is het vooral het personeel van het Hospice dat het dossier bijhoudt, maar dat kunnen de gasten ook zelf gaan doen. Er worden vragen gesteld als "heeft het leven waarde", of "kun je dragen van wat je overkomt".

Netflix

"Met de antwoorden daarop kunnen we in gesprek gaan met onze gast. Mensen kunnen bijvoorbeeld heel veel moeite hebben met het loslaten van hun dierbaren. Wij kunnen dan kijken hoe we ze kunnen helpen." De Ipads worden uiteraard ook voor andere doeleinden gebruikt. Hospice Dignitas in Hoorn is het eerste dat gebruikt maakt van Beagleboxx, een systeem dat ook in het Westfriesgasthuis op de Ipads van de patiënten staat. Hierin kan alles gestopt worden wat maar van nut kan zijn, waarbij het aangename niet wordt vergeten. Informatiefolders, radio, spelletjes, de krant, Skype en Netflix: het kan allemaal.

België

Ebbelaar: "Dat systeem is bedacht door een Belg wiens zoon en vader tegelijk in het ziekenhuis lagen. Zij verveelden zich enorm en daardoor kwam hij op het idee. We zijn met de bouwer van de app in overleg wat we er allemaal in willen hebben. Daaarbij gaan we uiteraard uit van wat onze gasten nodig hebben."